NILAI-NILAI PENDIDIKAN DALAM NOVEL MAMAK KARYA NELSON ALWI

Nindy Elneri, Harris Effendi Thahar, Abdurahman Abdurahman

Abstract


The purpose of this study is to explain the values of religious education in Nelson Alwi's Mamak novel; describing the values of toughness education in Nelson Alwi's Mamak novel; and describing the values of caring education in Nelson Alwi's Mamak novel. This type of research is a qualitative study by using descriptive method of analysis. The data source in this research is Nelson Alwi's novel Mamak. The results of research on the values of education contained in Nelson Alwi's novel Mamak are as follows: (1) the value of religious education, (2) the values of education toughness, and (3) The values of education awareness. The overall data amounted to 46 data. Of these three values, the highest value is the value of awareness education.


Keywords: educational value, novel, Nelson Alwi


Full Text:

PDF

References


Adi, S S. 2012. Pembelajaran Nilai Karakter Kontruktivisme dan VCT sebagai Inovasi Pendekatan Pembelajaran Afektif. Jakarta: Rajawali perss.

Ahmadi, A dan Nur U. 1991. Ilmu Pendidkan. Jakarta: PT Rineka Ilmu.

Ahmad, Y H. 2015. Nilai-nilai Pendidikan dalam Trilogi Laskar Pelangi Karya Andrea Hirata. Tesis (Tidak Diterbitkan). Padang: Program Pascasarjana UNP.

Alwi, N. 2017. Mamak. Bandung: Angkasa.

Aminudin. 2010. Pengantar Apresiasi Karya Sastra. Bandung: Sinar Baru Algensindo.

Arikunto S. 1998. Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek. Jakarta: Rineka Ilmu.

Atmazaki. 2005. Ilmu Sastra: Teori dan Terapan. Padang: Citra Budaya Indonesia.

Budianta, dkk. 2006. Membaca Sastra (Pengantar Memahami Sastra untuk Perguruan Tinggi). Magelang: Indonesia Tera.

Hassanudin WS. 2009. Drama Karya Dua Dimensi: Kajian Teori Sejarah Sastradan Analisis. Bandung: Angkasa.

Latief. N. Ch. 2012. Etnis dan Adat Minangkabau. Bandung: Angkasa.

Moleong, L J. 2005. Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Muhardi dan Hasanudin WS. 2006. Prosedur Analisis Fiksi Kajian Strukturallisme. Padang: Citra Budaya Indonesia.

Nasroen M. MR. 1971. Dasar-Dasar Falsafah Adat Minangkabau. Djakarta: Bulan Bintang.

Nurgiantoro B. 1995. Teori Pengkajian Fiksi. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.

Permini N., dkk. 2014. “Analisis Nilai-nilai Pendidikan dalam Novel Sang Pemimpi Karya Andrea Hirata”. E-journal Jurusan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia (online) Vol. 2 No 1, diakses melalui journal.com.

Prayitno dan Afriva . 2010. Model Pendidikan Karakter Cerdas. Padang: UNP Press.

Semi, M. A. 2012. Metode Penelitian Sastra. Bandung: Angkasa.

Semi, M A. 1993. Anatomi Sastra. Padang: IKIP Padang.

Steni M. 2016. Pentingnya Pendidikan Nilai. Bandung: UPI Education. ISSN 0854-871X Jurnal Puitika Volume 14 No. 1, April 2018

Wahyuni S. 2015. “Nilai-nilai Pendidikan dalam Novel Trilogi 5 Menara Karya Ahmad Fuadi”. Tesis (Tidak Diterbitkan). Padang: Pasca Sarjana UNP.

Wanto, A P. 2014. “Nilai-Nilai Pendidikan dalam Teks Cerita Anak Terbitan Harian Padang Ekspres”. Tesis (Tidak Diterbitkan). Padang: Pascasarjana UNP.

Welek, R dan Austin W. 2014. Teori Kesusastraan (Diindonesiakan oleh Melani Budianta. Jakarta: PT Gramedia Pustaka Utama.

Yuliawati, N., dkk. 2012. “Analisis Stilistika dan Nilai pendidikan Novel Bumi C Cinta Karya Habiburahman El-Shirazy”. Jurnal Basastra Vol. 1 No. 1. ISSN 12302-6405.

Yunus,Y. 2015. Minangkabau Social Movement. Padang: Imam Bonjol Press.

Zuchdi, D. 2009. Humanisasi Pendidikan: Menemukan Kembali Pendidikan yang Manusiawi. Jakarta: Bumi Aksara.

Zulfianti VS. 2016. “Nilai-nilai Pendidikan dalam Novel Sabtu Bersama Bapak Karya Adithia Mulya Jurnal Bastra”. Vol 3 No. 3. E-ISSN: 2503-3875.




DOI: http://dx.doi.org/10.25077/puitika.14.1.1--13.2018

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2018 Puitika



Puitika | ISSN: 2580-6009 (Online) 

Published by Program Studi Sastra Indonesia, Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Andalas
Email: puitika@hum.unand.ac.id

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License